Raadslid

Een leerzaam WERKbedrijf in Goes

21 juli 2017
  • Cliëntenparticipatie
  • WERKbedrijf
Een leerzaam WERKbedrijf in Goes

Met WERKbedrijven probeert UWV haar cliënten aan werk te helpen. Bijvoorbeeld door mee te zoeken naar een geschikte baan of sollicitatietrainingen aan te bieden. Frank Claessens, lid van de Cliëntenraad WBZ, was aanwezig op zo’n WERKbedrijf.

Om precies te zijn op 4 juli in Goes. Claessens was daar samen met zijn collega-raadslid Anne Flour, en hij beschrijft het concept als volgt: ‘Het WERKbedrijf is gewoon een UWV-kantoor, met wachtruimte en verschillende loketten. Iedere dinsdag houdt het WERKbedrijf een inloopdag. Hulpbehoevende en werkzoekende cliënten kunnen dan zonder afspraak bij de loketten terecht.’

Zichtbaar signalen oppikken
Een heldere omschrijving, maar wat was precies de reden van de aanwezigheid van de raadsleden? Claessens: ‘We waren in Goes om in contact te komen met onze achterban, de cliënten die we vertegenwoordigen. Dit om signalen op te pikken over zaken waar zij tegenaan lopen bij UWV. Daarnaast waren we aanwezig om de zichtbaarheid van de Cliëntenraad te vergroten.’

De aanwezigheid van de raadsleden moest de cliënten dus attenderen op het bestaan van de Cliëntenraad. Maar daarnaast had de aanwezigheid, volgens Claessens, ook een wervende functie: ‘We willen uiteraard dat zoveel mogelijk cliënten afweten van ons bestaan, maar ook graag nieuwe raadsleden werven. We kunnen altijd goede, nieuwe mensen gebruiken. Het WERKbedrijf was een ideale gelegenheid om deze twee ambities te combineren.’

Lessen voor later
Toch was het bezoek aan het Goese WERKbedrijf niet helemaal succesvol. ‘Het schortte nogal aan het cliëntencontact’, stelt Claessens. ‘We waren daar aanwezig tussen 2 en 4 uur ’s middags, maar toen was de bezoekerspiek al voorbij. De meeste aanwezige cliënten waren daardoor gelijk aan de beurt, waardoor wij weinig tijd hadden om ze te benaderen.’ Jammer, maar geen ramp, want volgens Claessens was het een mooi leermoment.

Eén waardoor de cliëntenraadsleden voortaan vanaf het begin aanwezig willen zijn bij een WERKbedrijf. Zodat ook de bezoekerspiek wordt opgevangen. Verder wil Claessens dat de zichtbaarheid nog beter wordt door aanwezige raadsleden te voorzien van naam- en functiebordjes en visitekaartjes. Kortom; mooie ideeën, maar ze moeten nog besproken worden in de Cliëntenraad en met UWV.

Op het WERKbedrijf in Goes volgde echter ook een concreet initiatief: ‘In samenspraak met UWV is besloten dat we in het vervolg op onze website aankondigen wanneer raadsleden aanwezig zijn op een WERKbedrijf’, aldus Claessens.