'Goed dat er meer persoonlijk contact is'
De april-editie van het UWV Magazine draaide om het UWV Jaarverslag 2016. Niet alleen de Raad van Bestuur besprak daarin de belangrijkste ontwikkelingen van 2016, maar ook Hans van Grieken (voorzitter van de Cliëntenraad) mocht zijn zegje doen:
‘De elf districtsraden en de Centrale Cliëntenraad van UWV hebben als doel de collectieve cliëntenbelangen te behartigen, door UWV gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren. Gevraagde adviezen komen steeds minder voor. Informeren en samenwerken des te meer. De cliëntenraden worden namelijk steeds vaker en eerder betrokken bij de totstandkoming van beleidsregels, waardoor de resultaten uiteindelijk voor de cliënt beter worden. Daarnaast krijgen met name de districtsraden via de website, via interviews of uit eigen ervaringen veel signalen van cliënten. Vaak worden deze gesignaleerde problemen op regionaal niveau naar tevredenheid opgelost en wordt de dienstverlening verbeterd.
Wij blijven aandacht eisen voor cliënten die om een of andere reden, vaak door beperkingen, niet zelfstandig hun weg naar en in de arbeidsmarkt kunnen vinden en behouden. De digitale dienstverlening heeft voor veel van hen snelheid, duidelijkheid en gemak gegeven. Maar anderen zijn niet of onvoldoende digivaardig en zijn bang de verkeerde handelingen te verrichten. Het is goed dat er weer iets meer persoonlijk contact komt. Zo zijn er nog veel meer zaken waarbij wij het geluid en dus de consequenties van en voor de cliënt laten horen. Gelukkig ervaren wij hierbij steeds meer dat samenwerking meer resultaat en dus een betere dienstverlening oplevert.’
Bron: UWV Magazine