Raadslid

Noordelijke cliëntenraadsleden daten in de keten

27 april 2009

Geen thema

Noordelijke cliëntenraadsleden daten in de keten
Het werk van de cliëntenraden is over het algemeen vooral zichtbaar binnen UWV. Toch is het belangrijk om ook naar buiten toe meer zichtbaar te worden. Twee leden van de cliëntenraad Noord stonden daarom op de conferentie ‘Daten in de Keten’.
Op de conferentie ‘Daten in de keten’ waren allerlei verschillende organisaties aanwezig die een rol spelen in de ketensamenwerking rond UWV. De cliëntenraden waren aanwezig met een stand. Bij deze stand konden de andere aanwezigen langskomen om informatie over de cliëntenraden te verkrijgen. “Het is erg belangrijk om zichtbaar te zijn als cliëntenraad. Op die manier kennen cliënten je en kunnen ze je makkelijk vinden als ze je nodig hebben,” zegt Rieteke Otten.

Tabe Hoornstra, die ook aanwezig was op de conferentie ziet het voordeel van de aanwezigheid van de cliëntenraden vooral in de mogelijkheid om de juiste kanalen te leren kennen.“Als je de juiste kanalen weet, kan je cliënten veel beter helpen. Op deze conferentie waren veel mensen aanwezig die bijvoorbeeld functies hebben bij UWV. Het is belangrijk dat je elkaar kent, zodat je met elkaar voor de cliënt aan de slag kunt gaan. Dat ik veel mensen ken en vasthoudend ben, heeft ertoe geleid dat ik al vaak cliënten heb kunnen helpen.”

Otten vindt het ook belangrijk dat de cliëntenraden contact hebben met cliëntenraden van de sociale diensten. Dat loopt via de gemeenten. “Veel gemeenten voelen weinig voor samenwerking in de keten, omdat ze vinden dat ze het beter doen dan UWV. Voor de cliënten die te maken hebben met meerdere uitkeringen is het echter heel belangrijk, omdat ze anders van het kastje naar de muur worden gestuurd voor hun verschillende uitkeringen.”

Daar is Hoornstra het grondig mee eens. “Een cliënt wil gewoon dat problemen worden opgelost. Ik vindt zelf de manier waarop de cliënt bejegend wordt erg belangrijk. Een cliënt moet zich serieus genomen voelen. Die wil niet van het kastje naar de muur gestuurd worden. Dat er fouten worden gemaakt is logisch in een organisatie als UWV, maar als die fouten gemaakt worden, moet dat wel opgelost worden. En deze conferentie is daarvoor zeker nuttig geweest.”