Raadslid

“Cliëntenraden zijn belangrijk voor een neutrale communicatie tussen cliënt en UWV”

14 april 2009

Geen thema

“Cliëntenraden zijn belangrijk voor een neutrale communicatie tussen cliënt en UWV”
De decentrale cliëntenraden zijn in maart van start gegaan met hun werk. Velen deden dat met een tweedaagse bijeenkomst op de hei. Jan Klok zit voor het eerst in de cliëntenraad in district Noord. “Mijn werk in de cliëntenraad komt voort uit idealisme.”
De raad in Noord bestaat op dit moment uit ongeveer twaalf mensen, waarvan ongeveer de helft vorig jaar ook al in de cliëntenraad zat. “Op zich is dat is wel erg prettig, omdat de nieuwelingen nog weinig van de organisatie weten. Zo raak je makkelijker bekend met de organisatie van het UWV. Bovendien is er zo een betere garantie dat de nog openstaande zaken uit de vorige raad worden afgemaakt of gecontinueerd”aldus Klok.

Klok zit namens FNV Bondgenoten in de cliëntenraad. Hij begeleidt mensen die ziek of werkloos zijn in de stappen die zij moeten zetten, in hun re-integratietraject of bij het bezoek aan de verzekeringsarts of arbeidsdeskundige. “Vanuit deze werkgroepen kon het FNV twee leden afvaardigen naar de cliëntenraad. Ik heb me daarvoor kandidaat gesteld en ben samen met een collega verkozen. Het ligt in het verlengde van waar ik mee bezig ben. Ik wil mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen helpen. Wat dat betreft komt mijn werk in de cliëntenraad voort uit idealisme.”

Tijdens de kick-off van zijn decentrale raad heeft Klok nog vooral kennis gemaakt met mensen die met hem in de raad gaan zitten. Ook zijn er al wat taken verdeeld. Zo wordt Klok webmaster van zijn raad. “Ik weet nog niet precies wat ik daarvan kan verwachten, maar de tijd en het tijdstip voor deze taak kan je vrij goed zelf invullen.”

Hoe de decentrale raden gaan functioneren moet de komende tijd vorm gaan krijgen. “Als cliëntenraad moeten we vooral luisteren naar cliënten. Ik spreek elke dag cliënten van UWV en als er iets mis gaat, is de cliëntenraad ervoor om dat te signaleren. De cliënt voelt zichzelf meestal te kwetsbaar, dus voor een neutrale communicatie tussen UWV en cliënt zijn de cliëntenraden erg belangrijk.”