Raadslid

Cliëntenraden van start in Tiel: “Samen werken aan tevreden klanten”

3 april 2009

Geen thema

Cliëntenraden van start in Tiel: “Samen werken aan tevreden klanten”
De nieuwe cliëntenraden zijn van start. Nadat de afzonderlijke raden al eerder begonnen, was het 26 maart de beurt aan de startconferentie voor de cliëntenraden. “We gaan aan de slag voor de klant,” was de breed gedragen gedachte aan het eind van de dag.
In de ochtend, als alle ruim honderd aanwezigen zalencentrum The Open, iets buiten Tiel hebben weten te bereiken, begint de conferentie met een introductie van verschillende mensen die betrokken zijn bij de cliëntenraden. Chris van Tilborg, de voorzitter van de Centrale Cliëntenraad, geeft het belang aan van de cliëntenraden. “We moeten samen werken in het belang van de klant. Het is belangrijk om kritisch te zijn, maar ook vooral constructief aan belangrijke zaken te werken. Daarom hebben we al een aantal thema’s uitgekozen, die belangrijk zijn de komende tijd.”

Annette Dümig, lid van de Raad van Bestuur van UWV, blikte nog kort terug op de afgelopen tijd van nadenken en praten over de structuur van de cliëntenraden. “Nu kunnen we onze krachten bundelen om de cliënt te ondersteunen in zijn route van werk naar werk. Door de kredietcrisis zijn er op dit moment steeds meer cliënten van UWV. We kunnen de crisis niet oplossen, maar kunnen wel de dienstverlening zo optimaal mogelijk maken.”

De gesprekspartner van de Centrale Cliëntenraad is nu nog Annette Dümig, maar dat wordt David Jongen. De reden is dat hij Klant & Service in zijn portefeuille heeft. Ook hij benadrukt het belang van samenwerken. “Ik merk dat het niveau van de dienstverlening hoger wordt, en dat willen we nog verder verbeteren. De lat kan niet hoog genoeg liggen. Daarbij nemen we de cliëntenraad heel serieus als gesprekspartner. We moeten samen hard aan de slag.”


In de middag volgt iedere deelnemer aan de conferentie drie workshops, over Informatie & Invloed, Kwaliteit & Resultaat en Samenwerking & Sfeer. De workshops werden verzorgd door verschillende leden van de Centrale Cliëntenraad. Een belangrijke vraag die in de workshops naar voren kwam, was hoe de centrale cliëntenraad en de verschillende decentrale raden zich tot elkaar verhouden. Volgens Chris van Tilborg is die verhouding niet hiërarchisch. “De centrale raad richt zich meer op beleid en de decentrale raden meer op de uitvoering op de werkpleinen. Dat is een verdeling, maar geen hiërarchische verhouding.”

Aan het einde van de dag, voordat de bitterballen geserveerd worden, wordt de dag nog eenmaal geëvalueerd. Peter Haarms, directeur Klant & Service bij UWV, geeft aan heel tevreden te zijn met de dag, waar veel dingen besproken zijn. “We moeten nu hard aan de slag. Via internet zijn er veel mogelijkheden om goed contact te onderhouden.” Chris van Tilborg sluit zich daarbij aan. “Iedereen heeft in kunnen brengen wat hij wilde en dat is fantastisch. We gaan zeker iets doen met alle inbreng.”
Klik hier voor foto’s van de conferentie  Download bijlage