Raadslid

Raadsleden in 2017 enthousiast over UWV-hackathon – dit jaar weer?

3 april 2018
  • WERKbedrijf
Raadsleden in 2017 enthousiast over UWV-hackathon – dit jaar weer?

Raadsleden Marie-Laure Gibson, Erik Fruytier en Hans Theunis deden in 2017 mee aan de hackathon van UWV en SVB. In teamverband zoek je een dag lang met elkaar naar vernieuwende oplossingen voor betere digitale dienstverlening. 

op de foto: Erik Fruytier

We interviewen Erik en Marie-Laure over hun ervaringen met de hackathon. Erik: ‘Ik raad het iedereen aan.'

Tijdens een hackathon werk je in een team aan een digitale oplossing voor een vraagstuk van - in dit geval - UWV. Denk aan een app waarmee je als cliënt snel je individuele situatie kunt checken, of waarmee je handig kunt communiceren met je adviseur.
In zo’n team zitten doorgaans software- en websiteontwikkelaars, designers, businessstrategen en ervaringsdeskundigen. Doel van de hackathon is om in korte tijd - meestal binnen 24 uur - een innovatieve en creatieve oplossing te bedenken. Raadsleden uit alle districten waren uitgenodigd om mee te denken en vragen te beantwoorden over waar cliënten tegenaanlopen of behoefte aan hebben.
Marie-Laure en Erik reageerden enthousiast op de uitnodiging. Marie-Laure heeft een achtergrond in de ICT, als softwareondersteuner en applicatieconsulent. ‘Het is altijd interessant om nieuwe dingen te zien.’ Erik leek de hackathon vooral een mooie nieuwe ervaring.  

Ervaringsdeskundigheid
Over haar rol als ervaringsdeskundige vertelt Marie-Laure: ‘Ik deed mijn best de vragen van deelnemers te beantwoorden, hoewel ik nog niet zo lang raadslid was.’ Ze denkt dat een meer ervaren raadslid veel meer zou kunnen vertellen en vindt het daarom jammer dat er niet zo veel raadsleden aanwezig waren.
Erik was naast ervaringsdeskundige ook actief teamlid. ‘De samenwerking was fantastisch, elk teamlid had een ander specialisme en ik probeerde het proces een beetje te coördineren’.

Wanneer krijg ik mijn uitkering?
Het team van Marie-Laure bedacht een simpele app waarmee cliënten snel antwoord krijgen op vragen over hun individuele situatie. ‘Ik geloof dat 80 procent van de vragen die UWV-medewerkers krijgen, gaat over wanneer cliënten hun uitkering ontvangen’, vertelt Marie-Laure. UWV beschikt over heel veel van dat soort data, maar kan die nog niet makkelijk ontsluiten. De app bleek makkelijk om te bouwen, maar helaas lastig te integreren in de UWV-processen. ‘Daarom hebben we niet gewonnen.’

Informatie terugluisteren
Eriks team maakte een app waarmee cliënten hun vraag kunnen inspreken. Een medewerker kan de boodschap afluisteren op het moment dat het uitkomt. Vervolgens kan de medewerker een antwoord inspreken. De cliënt kan dat antwoord ook weer op een zelfgekozen moment beluisteren. ‘Daarmee hebben cliënten geen last van werktijden, keuzemenu’s en lange wachttijden’, aldus Erik.
Eriks ervaringsdeskundigheid kwam zijn team goed van pas, want de app zou voor hemzelf ook handig zijn: ‘Ik heb hersenletsel en weet vaak vlak na een telefoongesprek al niet meer goed wat er precies gezegd is. Met de app kun je het antwoord zo vaak terugluisteren als nodig is.’

In 2018 weer een hackathon?
Ook in 2016 organiseerden UWV en SVB een hackathon. Toen leek er nóg meer animo voor te zijn dan afgelopen keer. Toch moet UWV ook dit jaar weer een hackathon organiseren, vinden Marie-Laure en Erik. Marie-Laure: ‘En dan zorgen dat raadsleden van tevoren goed op de hoogte zijn. Waarom een hackathon? Wat gaat er gebeuren?’ ‘Het was een fantastische ervaring, echt een uitje’ zegt Erik. ‘Ik kan het iedereen aanraden, en zou zo weer meedoen.’

Ben je na dit verhaal enthousiast geworden over de hackathon? Laat het je adviseur dan weten!