Raadslid

Meer privacy tijdens cliëntgesprekken bij SMZ

26 juni 2018
  • Sociaal Medische Zaken
Meer privacy tijdens cliëntgesprekken bij SMZ

Een bezoek aan Sociaal Medische Zaken kan spannend zijn, hoe stel je cliënten zo goed mogelijk op hun gemak?

‘Onze ideeën over de herinrichting van de klantruimtes van de afdeling SMZ in Alkmaar worden vergaand overgenomen’, zegt Roos Pouwels, voorzitter van de CR Noord-Holland Noord. 'Dankzij onze adviezen worden cliënten straks beter op hun gemak gesteld en hebben ze meer privacy tijdens hun gesprek.’

 

Roos Pouwels: 'Ook hierna blijven wij betrokken bij de herinrichting'

 

Een bezoek aan de UWV-afdeling Sociaal Medische Zaken (SMZ) kan spannend zijn voor de UWV-cliënt. Het gesprek gaat over de beperkingen – ziekte of andere zaken – die maken dat je niet kunt werken. Maar het is er ook op gericht om te bepalen tot welke werkzaamheden je (nog wel) in staat bent. De UWV-medewerker geeft met een sociaal-medische beoordeling aan welk type werk passend is. Daaruit volgt een re-integratieadvies. Als werken (tijdelijk) niet mogelijk is, dan vormt de beoordeling de basis voor het verkrijgen van een uitkering. ‘Het is dus een belangrijk gesprek waarin het gaat over gevoelige onderwerpen. Cliënten zijn er vaak zenuwachtig voor’, zegt raadsvoorzitter Roos Pouwels. 

Gezamenlijk
Is er wat te doen aan die spanning? Niet alleen de CR Noord-Holland Noord (NHN) vindt dat de bezoekomstandigheden aan de afdeling SMZ beter kunnen. Ook de Alkmaarse UWV-vestiging zelf is daarvan overtuigd – de laatste herinrichting dateert van 2003. Besloten werd om bij de herinrichting gezamenlijk op te trekken.

Flex of vast
UWV is zelf al bezig met een herinrichtingsconcept – het doel is een aangepaste klant-, werk- en ontmoetingsomgeving voor SMZ. Daarin vormt – niet onbegrijpelijk – het werkproces van de medewerkers het vertrekpunt. De overgang van werken met papieren dossiers naar digitaal werken heeft gevolgen voor de werkplekken. Zo komen er meer flexplekken dan vaste werkplekken. Ook is de vraag of de keuringsartsen, die nu nog een eigen kantoor hebben, die wel moeten houden.

 

'Dankzij onze adviezen worden cliënten straks beter op hun gemak gesteld’

 

Herkenbaar
De CR NHN stelt uiteraard het perspectief van de cliënt centraal. In 2017 hield de afdeling Facilitair Management (o.l.v. projectmanager Sven Dekker) een enquête onder de leden van NHN. Er werden in de vraagstelling concrete, herkenbare situaties voorgelegd, en er was veel ruimte voor eigen inbreng van de ondervraagden. ‘Daaruit bleek’, vertelt Roos, ‘dat cliënten vaak weinig privacy ervaren – dat komt door de indeling van de wachtplekken, die dicht op elkaar staan. Daarnaast is de wachtkamer geen prettige plek en ontbreekt informatie over hoe lang je moet wachten.’

Adviezen
De adviezen van de CR-NHN laten zich dan ook raden: de wachtkamer moet een duidelijk zichtbare klok krijgen. Er mogen meer planten komen. En vooral een tv-scherm, dat aangeeft wanneer de volgende afspraken zijn, is gewenst. Daarnaast pleit de raad voor een tafelschikking die maakt dat je ook meer intieme gesprekken kunt voeren.

Wisselwerking
Roos: ‘Er is duidelijk sprake van wisselwerking tussen CR en UWV. Zo is bijvoorbeeld het idee door Sven Dekker geopperd - en wij zijn het daar als NHN mee eens – om de klantzone in te delen in drie aparte klantzones: een voor WIA, voor Wajong en voor ZW. Ook is afgesproken dat wij de komende tijd worden meegenomen in het herinrichtingsproces en dat we onze input kunnen blijven geven.’

Pilot
De herinrichting van de SMZ-afdeling in Alkmaar is een pilot die moet worden afgerond rond eind 2018 – de verbouwing staat voor de zomer gepland. Is deze pilot succesvol, dan volgen mogelijk de SMZ-afdelingen bij andere UWV-kantoren in het land.

Dit is een artikel uit het Jaarverslag 2017. Lees hier het hele verslag.