Raadslid

Een terugblik op de dag voor WIA-klanten  

16 juli 2018
  • Klant & Service
Een terugblik op de dag voor WIA-klanten   

Het Rotterdamse UWV organiseerde op 25 mei 2018 voor alle WIA-klanten een open middag. Cliënten konden verschillende workshops volgen, vragen stellen en meer inzicht krijgen in het WIA-proces. 

Vier cliëntenraadsleden waren op de dag aanwezig. Marius van Vliet is cliëntenraadslid UWV Rijnmond: ‘Er waren 153 bezoekers op de dag. Prima opkomst vind ik het.’ Er kwamen drie onderdelen van UWV aan bod, het Werkbedrijf, Sociaal Medische Zaken (SMZ) en Uitkeren. 'Het is een goede manier van UWV om wat dichter bij de cliënt te komen.' 

Nieuwsgierig naar de informatie

Zelf zat Marius bij de workshop over SMZ, met als bedoeling op zoek te gaan naar nieuwe raadsleden. ‘Eigenlijk was ik zelf ook wel nieuwsgierig naar de uitleg die gegeven werd. Het viel me op dat er moeilijke taal werd gebruikt. Veel mensen in de zaal hebben het niet begrepen.’

Er komt veel kijken bij een WIA-uitkering aanvraag. Op deze dag wordt op persoonlijke wijze nogmaals toegelicht hoe de dienstverlening gaat. Er is direct contact met medewerkers van UWV, en er kunnen vragen gesteld worden.

Marius: ‘Hoe het Werkbedrijf, Uitkering en SMZ te werk gaan, werd uitgelegd. Ik ben alleen bang dat mensen het alweer vergeten waren toen ze de deur uitliepen.’

Persoonlijke benadering

Ook Richard Verdonk is raadslid van cliëntenraad Rijnmond. ‘Ik vind het heel goed dat dit soort dagen wordt georganiseerd, het brengt UWV dichter bij de klant. Deze persoonlijke benadering ontbreekt nog wel eens.’ De omslag naar het persoonlijke contact wordt zichtbaar gemaakt, vertelt hij, maar de afstand is soms nog te groot.

Verschillende vragen

De dag liep organisatorisch perfect, en de reacties waren over het algemeen positief. Richard sprak met vier cliënten, waarvan hij verschillende vragen kreeg. Voornamelijk over de belkosten naar UWV en over het indienen van signalen. Richard: ‘Ik heb ze kunnen doorverwijzen naar de website van cliëntenraad UWV, dus hun signalen worden nu behandeld.’

Brieven met korte zinnen

Hoe de informatie wordt overgebracht kan volgens Marius toegankelijker. ‘Er zitten mensen in de zaal die moeite hebben met taal en computers, daar moet wel rekening mee worden gehouden.’ Daarnaast is het belangrijk dat de cliënten op de hoogte worden gehouden van de veranderingen in de dienstverlening voor WIA-cliënten. Marius: ‘In duidelijke brieven met korte zinnen. Dat zou goed zijn.’