Raadslid

Blog van een raadslid: hoe zet je eigen ervaring in om anderen te helpen?

2 augustus 2018
  • Klant & Service
  • Scholing
Blog van een raadslid: hoe zet je eigen ervaring in om anderen te helpen?

Ria Botter, raadslid van de Centrale Cliëntenraad, was op 25 april jl. naar de themadag Schuldhulpverlening van de CC UWV. Ze leerde over het begeleiden van cliënten in de schuldhulpverlening. Hoe zet je je eigen ervaring in om anderen te helpen?

Het is wel duidelijk dat ervaring alles anders maakt. Die ervaring heeft Groot Amsterdam ingezet om schulden aan te pakken. Omdat er in Amsterdam veel mensen met schulden wonen, is stichting DORAS, een instelling voor maatschappelijke dienstverlening in Amsterdam-Noord, gevraagd te helpen.

UWV-medewerkers zouden graag drie dingen van ze leren:

-        Hoe signaleer je dat een cliënt schulden heeft?

-        Naar wie verwijs je een cliënt met schulden?

-        Hoe verbeter je de begeleiding bij schuldhulpverlening?

In een isolement raken 
‘Leven in armoede betekent niet alleen dat je geen geld hebt, of schulden,’ vertellen twee ervaringsdeskundigen op de themadag van de Centrale Cliëntenraad UWV. ‘Het betekent ook dat je niet meer kunt meedoen in de maatschappij. Hierdoor raak je in een isolement. Ook kinderen van ouders met schulden kunnen in een isolement raken.’

Vriendjes en vriendinnetjes niet mee naar huis
Sporten bij een sportclub is te duur, een vriendje of vriendinnetje mee naar huis nemen doe je als ouders liever niet, maar ook de kinderen zelf voelen aan dat het niet kan. Je wilt niet dat anderen zien dat je arm bent, dat je geen koekje bij de thee hebt en dat het er thuis armoedig uitziet. ‘Schaarste is werkelijk schaarste, ook in je hoofd.’

Het vinden van herkenning
Wat doe je na het regelen van schuldhulpverlening? Eén van de deelnemers vertelt dat zij nu weer studeert, en bij stichting DORAS werkt als ervaringsdeskundige. Ze ziet weer toekomst! Ze is de schaamte voorbij om te vertellen dat ook zij veel schulden heeft, en in de schuldhulpverlening zit. ‘Anderen herkennen zich in mij, en andersom,’ vertelt ze. Als ervaringsdeskundige hoopt ze anderen te laten zien dat je weer in de toekomst kunt gaan geloven, ook al zijn de jaren daar naartoe zwaar.

Betere aansluiting bij cliënten
De proef van Groot Amsterdam is denk ik bijna voorbij, en ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Volgens mij zullen de medewerkers van UWV die hebben meegedaan aan deze proef, samen met DORAS, een betere aansluiting hebben met de cliënten. Ze kunnen betere begeleiding geven aan cliënten die (soms onzichtbaar) schulden hebben en er niet meer uitkomen!

Ria Botter