Raadslid

Belevingsverslag van een coachingsgesprek

26 juli 2018
  • Klant & Service
Belevingsverslag van een coachingsgesprek

Door een klant van UWV werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar een coachingsgesprek op 5 juni 2018. Het ging om een jonge man van 24 die een Wajonguitkering ontvangt.

Bij de oproepbrief viel mij de positieve en open manier van uitnodigen gelijk op. Er stond: ‘Wij zijn benieuwd hoe het met u gaat, ook willen wij graag met u praten over wat u nu of in de toekomst zou willen doen.’ En ook: ‘U mag altijd iemand meenemen naar een afspraak met ons.’

Voor het gesprek reisde ik af naar het UWV-kantoor in Breda. Bij binnenkomst was het duidelijk waar wij ons konden aanmelden, en dat er koffie of thee voor ons was. Na enkele minuten werden wij al opgehaald door de medewerker van UWV. Hij stelde zich aan ons voor, en vroeg ons hem te volgen naar de spreekkamer.

De medewerker creëerde naar mijn gevoel een rustige en open sfeer. Er was ruimte voor goede communicatie. Ook de klant werd op zijn gemak gesteld door deze spreekwijze en kreeg alle mogelijkheid zijn verhaal te vertellen. Op de inhoud van het gesprek ga ik in dit verhaal niet in, maar de vorm van het gesprek heb ik als zeer positief ervaren.

Ik wil graag afsluiten met wat tops en tips voor het coachingsgesprek. Allereerst de dingen die goed gingen:

-        De UWV-medewerker was open en duidelijk, ook in hoe hij sprak,

-        We hoefden niet lang te wachten in de wachtkamer,

-        De afspraken over het vervolg waren duidelijk,

-        De cliënt heeft geen druk ervaren.

Wat er de volgende keer beter kan:

-        Ik zou oprecht niet weten hoe het gesprek dat ik heb bijgewoond beter zou kunnen. 

Erik Fruytier, raadslid cliëntenraad Midden- en Oost-Brabant