Raadslid

Voorlichtingsbijeenkomsten voor WIA-instromers

14 september 2018
  • Klant & Service
Voorlichtingsbijeenkomsten voor WIA-instromers

Tijdens voorlichtingsbijeenkomsten voor WIA-instromers wordt uitgelegd hoe een beoordeling gaat. Wat betekent een WIA-uitkering voor jouw inkomsten? En waarom is het zo belangrijk om iemand naar een gesprek met de verzekeringsarts mee te nemen?

De SMZ-commissie van cliëntenraad Overijssel en Gelderland-Noord (OGN) heeft vanuit het project In contact met de klant een mooi resultaat geboekt bij UWV Apeldoorn. Daar worden sinds juli voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd voor WIA-instromers. Wat kun je verwachten van een gesprek bij een verzekeringsarts of arbeidsdeskundige?

Een erg positieve evaluatie 
De eerste evaluatie van de bijeenkomsten was 30 augustus 2018. De voltallige SMZ-commissie, bestaande uit vier raadsleden, was zeer tevreden met de uitkomsten. Mary Slok is één van de OGN raadsleden: ‘De evaluatie was heel positief, ze gaan er in Apeldoorn mee verder.’

Wat is het belangrijkste doel van de bijeenkomsten? Mary: ‘Ons eerdere project, In contact met de klant, toonde aan hoe belangrijk het is dat er iemand meegaat naar een gesprek met bijvoorbeeld een verzekeringsarts. Dat is ook wat er absoluut bij de voorlichtingsbijeenkomsten benadrukt moet worden.’

 

'Neem altijd iemand mee naar een gesprek met bijvoorbeeld een verzekeringsarts' 

 

Klopt alles wat je hebt gezegd?
Tijdens zo’n gesprek is de klant vaak zenuwachtig en is de spanning hoog. Mary: ‘De kans is dan ook groot dat je niet alles onthoudt wat er gezegd wordt, of dat je dingen zegt die niet helemaal kloppen – bijvoorbeeld omdat je zegt meer te kunnen dan je daadwerkelijk kunt. Als er dan iemand met je mee is, kan diegene tijdens het gesprek al vragen of het klopt wat je zegt.’ Na het gesprek heb je de mogelijkheid om er samen over na te praten.

Wat mag je verwachten van het WIA-traject?
Niet alleen aan het gesprek zelf, maar ook aan de verwachtingen vooraf wordt tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten aandacht besteed. Mensen die een WIA-beoordeling krijgen, weten vaak niet welk traject ze ingaan. Mary: ‘Je wordt opgeroepen voor een gesprek. Tijdens dat gesprek stelt een verzekeringsarts vragen en maakt aan het einde een rapport. Het is goed om te weten wat er in zo’n rapport kan komen staan.’

Wat vonden de deelnemers van de informatiebijeenkomst?
Mensen gaven aan na de informatiebijeenkomst beter te weten waar ze aan toe zijn. Het proces is duidelijker, en de meeste mensen maken zich over het algemeen minder zorgen. Ze raden het allemaal aan om als WIA-instromer naar een bijeenkomst te gaan. Kortom: deze voorlichting blijft onderdeel van de dienstverlening bij UWV Apeldoorn. Ook het management van de kantoren Zwolle en Hengelo hebben in hun eerste reactie enthousiast gereageerd op de uitkomsten van de evaluatie. 'Wij hopen van harte dat deze bijeenkomsten voor klanten ook op andere kantoren een vervolg gaat krijgen.'