Raadslid

Georgette Buch: 'De raad is er voor cliënten, maar wordt ook gemaakt door cliënten'

9 juni 2011

Geen thema

Georgette Buch: 'De raad is er voor cliënten, maar wordt ook gemaakt door cliënten'
Georgette Buch heeft per maart 2011 de cliëntenraad in Alkmaar verlaten waar zij twee jaar lid is geweest: “Lid zijn van de cliëntenraad is mij erg goed bevallen. Alle leden zijn erg gemotiveerd, ook al zijn niet alle doelen direct haalbaar. Het is een hecht team waarin samenwerken centraal staat.”
“Op persoonlijk vlak leer je veel van het werk in de raad. Zo leer je niet alleen vanuit de rol als cliënt naar UWV te kijken. Tijdens een stagedag op de UWV-afdelingen Uitkeringen en Aanvragen Alkmaar blijkt hoe hard wordt gewerkt om cliënten tevreden te houden. Uiteraard ligt dit ook aan de desbetreffende medewerk(st)er, maar in grote lijnen kan het wel voor de hele afdeling gezegd worden.  Ook de meeloopdag bij het KCC in Groningen was een leuke manier om een kijkje achter de schermen te nemen. Opvallend was dat medewerkers erg hun best doen om de cliënten snel en goed te woord te staan, aldus Buch.”
 
Buch:  “Ik heb de periode als raadslid een zeer leuke en leerzame tijd gevonden. Interessante workshops  en zelfs tijdens de vergaderingen met de districtsmanager, waarbij de belangen wel eens tegenover elkaar stonden, was de sfeer altijd prettig. Ik  vind het dan ook erg jammer dat ik de raad moest verlaten. Maar daar staat tegenover dat ik een tijdelijke baan heb gevonden wat natuurlijk fantastisch is! Voordat ik in de Raad stapte had ik nog weinig verwachtingen; ik wist niet wat ik van het werk kon verwachten. Het voornaamste waar ik mij de afgelopen twee jaar mee bezig heb gehouden is het her en der signaleren van zaken die beter dan wel anders kunnen. Verder was op het moment dat ik lid werd de Raad in een nieuwe vorm gegoten en zocht iedereen nog een beetje naar zijn plek en taak. De raad is ook een komen en gaan van mensen, maar dat maakt het werken met de verschillende mensen en een deel vaste kern wel erg uitdagend. Een ieder brengt elke keer een stukje persoonlijkheid mee en eigen inzichten.”
 
“Tijdens mijn periode in de raad is besloten om de werkpleinen in de omgeving structureel te gaan bezoeken. Dit plan was afkomstig van zowel de raad als van UWV zelf. Ik ben  verbonden  geweest aan het werkplein in Zaandam. Het doel van deze adoptie van een werkplein  is dat ik mij mede kon inzetten voor verbetering van de werkplek ten gunste van cliënten. De adoptie van een werkplein is mij erg positief bevallen. In Zaandam kreeg ik veel medewerking van de vestigingsmanager. Zo liep ik een dag mee met de medewerkers op de werkvloer en kreeg ik de kans om te zien hoe het er aan de andere kant van de balie aan toegaat. Vooral de menselijke benadering was een eyeopener. Natuurlijk moeten we wel kritisch blijven, want niet elke cliënt ervaart het UWV als positief en het zijn natuurlijk die gevallen die we proberen te verbeteren. Als alles goed zou gaan, was de raad niet nodig,” aldus Buch.  

Buch: “Het is niet de bedoeling om op een werkplein als keurmeester te werk te gaan. Het bezoek is meer een algemene check. Als cliënt ben je namelijk afhankelijk van een werkplein. Ik lette bijvoorbeeld altijd goed op of de folders van de cliëntenraad aanwezig waren. Cliënten moeten namelijk wel weten dat wij er voor hen zijn en dat ze bij ons voor vragen en hulp terecht kunnen. Verder is de toegankelijkheid van het werkplein voor minder validen ook zeer belangrijk. Andere zaken waar op gelet werd zijn bijvoorbeeld hoe een werkplein overkomt, is de klantvriendelijkheid in orde, welke indruk krijg je als cliënt bij binnenkomst, wat gaat goed en wat kan beter en welke geluiden hoor je van cliënten die op die pleinen rondlopen?
En niet te vergeten de raad is er voor cliënten, maar wordt ook gemaakt door cliënten. Ik wens mijn oud-collega´s nog veel plezier in de raad en hele mooie resultaten toe."
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger