‘Als lid van de Cliëntenraad draag je bij en doe je er toe’
Roos Pouwels is voorzitter van de Cliëntenraad Noord-Holland Noord. Wat houdt het werken bij de raad in? Waar zet de raad zich voor in? En waarom is dat belangrijk?
Waarom heb je besloten lid te worden van de Cliëntenraad?
‘Een tijd geleden heb ik een herseninfarct gehad, waardoor ik in de WAO ben terechtgekomen. Ik ben arbeidsongeschikt, maar heb altijd vrijwilligerswerk gedaan. Als cliënt bij UWV vind ik het belangrijk om iets terug te doen voor wat ik ontvang. Daarnaast vind ik het goed om mijn steentje bij te dragen met de talenten die ik heb, onder de mensen te komen en me te blijven ontwikkelen.’
Wat is jouw rol binnen de Cliëntenraad?
‘Ik ben nu 1,5 jaar voorzitter van de raad Noord-Holland Noord. Toen ik werd gevraagd om voorzitter te worden, was ik nog niet zo lang lid. In eerdere vrijwilligersfuncties heb ik veel kennis opgedaan over het sociaal domein. Na mijn verhuizing zocht ik ander vrijwilligerswerk en kwam ik bij de Cliëntenraad terecht. Ik was in het begin bang dat ik niet genoeg inhoudelijke kennis had, maar doordat er een goed team is in Noord-Holland Noord, is dat gelukkig helemaal goed gekomen.’
Hoe is het om lid te zijn van de Cliëntenraad?
‘Ik vind het heel leuk en belangrijk. Als cliënt van UWV loop je tegen dingen aan en als lid van de Cliëntenraad kun je deze signaleren en helpen voorkomen dat dat een ander ook gebeurt. Als raad krijg je signalen binnen, waar je op kunt inspringen. Je bent een schakel tussen cliënt en UWV. Hoewel je soms best een lange adem moet hebben, is het mooi om te merken dat de inbreng van de Cliëntenraad wordt meegenomen in beslissingen over de dienstverlening van UWV. Er is een goede uitwisseling met UWV, en de belangenbehartiging is belangrijk voor zowel UWV als cliënt.’
Waar werkt de Cliëntenraad Noord-Holland Noord aan?
‘Een van de belangrijkste dingen waar we aan werken is het contact tussen UWV en cliënten. Als cliënt is het heel lastig dat je iedere keer dat je contact hebt met UWV opnieuw je hele verhaal moet vertellen. Een speerpunt van onze raad is dat de persoonlijke omstandigheden en verhalen van cliënten beter worden bijgehouden in het UWV-systeem. Zo kunnen de medewerkers van UWV beter zien wat er besproken is en worden cliënten beter geholpen.
Daarnaast proberen we UWV er bewust van te maken dat niet iedereen zo digivaardig is als misschien wordt gedacht. En we besteden aandacht aan schuldenproblematiek en aan voorlichting over de verschillende uitkeringen. Andersom betrekt UWV onze raad bijvoorbeeld bij de verbouwing van de wachtruimtes in het UWV-gebouw in Alkmaar. Daar hebben we onder andere geadviseerd dat er in de wachtruimte een hoekje wordt gemaakt waar mensen rustig hun gesprek kunnen voorbereiden. Door te overleggen met de managers van de werkpleinen en de verschillende afdelingen binnen UWV willen we ervoor zorgen dat de dienstverlening steeds beter wordt afgestemd.’
Heb je nog tips voor mensen die graag Cliëntenraadslid willen worden?
‘Gewoon doen, het is zo leuk! Je hebt veel onderling contact met verschillende mensen in wisselende situaties. Ik vind het uitdagend en heel interessant. Veel mensen voelen zich minder waardevol als ze niet meer kunnen werken. Dat is jammer. Als je niet meer werkt of kunt werken is het belangrijk dat je in de maatschappij blijft staan. Dat is een grote pré aan dit werk: je draagt bij en doet er toe.’
Ook Cliëntenraadslid worden? De raad Noord-Holland Noord zoekt nieuwe leden!