Cliëntenraad Groot Amsterdam draagt bij aan betere toegankelijkheid UWV-kantoor
UWV vroeg de cliëntenraad Groot Amsterdam om advies bij de verbouwing van de UWV-locatie Delflandlaan in Amsterdam. Het advies van de Cliëntenraad heeft eraan bijgedragen dat het gebouw na de verbouwing beter toegankelijk is voor alle cliënten.
Ineke van Gestel is bijna zeven jaar lid van de cliëntenraad Groot Amsterdam. Ze is secretaris van de raad en voorzitter van de werkgroep SMZ.
Opmerkingen en verbeterpunten
Een paar jaar geleden liep Ineke met de werkgroep SMZ door de hal van de UWV-locatie aan de Delflandlaan in Amsterdam. De werkgroep wilde kijken hoe toegankelijk het gebouw was voor mindervalide mensen. ‘We liepen tegen een aantal dingen aan waarvan we vonden dat het beter kon’, vertelt Ineke. ‘Via onze adviseur hebben we toen opmerkingen en verbeterpunten doorgegeven aan UWV. Sommige dingen kon de manager facilitair direct oplossen. Zo kon hij een sticker verplaatsen die voor staande mensen op neushoogte was geplakt, maar voor mensen in een rolstoel veel te hoog zat.’
Rekening houden met cliënten
Het was een goede eerste stap, maar een te hoge balie en een krappe liftingang waren minder makkelijk aan te passen. Toen er begin 2018 plannen werden gemaakt voor een verbouwing van het UWV-gebouw aan de Delflandlaan, was dat het uitgelezen moment om ook deze zaken te verbeteren. De manager facilitair vroeg de cliëntenraad opnieuw om advies. ‘Toen de tekeningen voor de verbouwing klaar waren, heeft hij ons uitgenodigd om die te komen bekijken en erover in gesprek te gaan. We hebben gekeken of in de geplande verbouwingen voldoende rekening werd gehouden met alle cliënten. Toen hebben we direct aangegeven wat wij dachten dat problemen zou kunnen opleveren.’
Meer privacy en een lagere balie
‘Er zouden bijvoorbeeld balies vlakbij de ingang van het gebouw komen. Wij kregen de indruk dat die wel heel dicht bij de deur zouden komen’, vertelt Ineke. ‘Dat zou niet goed zijn voor de privacy. UWV heeft naar ons geluisterd en nu zijn de balies dichter tegen de muur geplaatst. De centrale balie is ook een stuk verlaagd, waardoor je ook als je in een rolstoel zit nu op een redelijke manier met de receptie kunt praten.’
Herinrichting van de centrale hal van de UWV-locatie aan de Delflandlaan
Rolstoelen in de lift
Gesprekken met andere cliënten hielpen de raad meer inzicht te krijgen in de toegankelijkheid van het gebouw. ‘Iemand vertelde ons dat haar dochter met haar elektrische rolstoel niet de lift in kon komen. Er was een draaideur die ervoor zorgde dat de ingang naar de lift heel smal was. Bij de verbouwing hebben we UWV daarop gewezen. Nu is de draaideur naar achteren verplaatst en kunnen rolstoelen gewoon de lift in.’
Gezien voelen
De cliëntenraad hoopt dat mensen die bijvoorbeeld in een rolstoel naar het kantoor moeten komen zich door de aanpassingen meer gezien voelen. ‘Als je bij de balie niet zo omhoog hoeft te kijken en makkelijker de lift in kan, maakt dat al veel verschil.’
Inspraak
De verbouwing is nog bezig, maar de inrichting begint steeds meer vorm te krijgen. ‘We zijn heel benieuwd naar het eindresultaat. UWV kwam bij ons op een moment dat er nog het nodige veranderd kon worden aan de plannen. Zo hadden we veel inspraak. Dat is mooi en het is natuurlijk helemaal fijn dat er ook naar ons advies geluisterd wordt!’