Raadslid

Leuk en luchtig, maar te druk: Cliëntenraad Noord onderzoekt klanttevredenheid vrijwilligersmarkt Drenthe

5 augustus 2019
  • Cliëntenparticipatie
  • WERKbedrijf
Leuk en luchtig, maar te druk: Cliëntenraad Noord onderzoekt klanttevredenheid vrijwilligersmarkt Drenthe

Op de jaarlijkse vrijwilligersmarkt van de arbeidsregio Drenthe kunnen cliënten kennismaken met vrijwilligersorganisaties. Hoe tevreden zijn de bezoekers met deze markt? De raad Noord zocht het uit. 

Als betaald werken niet haalbaar is, geeft UWV cliënten geregeld het advies om vrijwilligerswerk te gaan doen. ‘Voor sommige cliënten kan vrijwilligerswerk een opstap zijn naar betaald werk’, vertelt Henk Abbing, duovoorzitter van de cliëntenraad Noord.  

Informatie en contact

Op de vrijwilligersmarkt kunnen cliënten informatie krijgen over vrijwilligerswerk en in contact komen met organisaties die vrijwilligers zoeken. Elk jaar is de cliëntenraad Noord ook op de vrijwilligersmarkt te vinden. Met een kraam, om mensen bekend te maken met de raad. Maar ook om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. ‘We zoeken uit wat er beter kan en waar cliënten behoefte aan hebben’, vertelt Henk.

Vragenlijst

De afgelopen jaren heeft de cliëntenraad Noord een vragenlijst ontwikkeld die ze bezoekers van de vrijwilligersmarkt voorleggen. De vragen gaan over het vrijwilligerswerk waarnaar de cliënten op zoek zijn en over de informatievoorziening. ‘Niet alle cliënten mogen per definitie vrijwilligerswerk doen’, legt Henk uit. ‘Daarom is er goede voorlichting nodig. We proberen bedrijven ook te motiveren de juiste informatie te geven. Stel dat je iemand zoekt voor de dierenambulance, dan moet het wel duidelijk zijn dat je als vrijwilliger niet fysiek beperkt kunt zijn.’

Henk Abbing was aanwezig op de vrijwilligersmarkt van de arbeidsregio Drenthe

Breed aanbod

Mensen bezoeken de markt om allerlei redenen, blijkt uit het onderzoek van de raad. Ze vragen zich af of dit een manier is om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, ze willen meer weten over verschillende functies binnen bedrijven, zoeken naar een vorm van daginvulling en willen niet stilzitten.

Ook het aanbod van organisaties is heel breed: van zorg tot dierenambulance, en natuurlijk ook de cliëntenraad zelf. ‘Wat ons opvalt, is dat de cliëntenraad relatief onbekend is’, vertelt Boubacar Diallo, die als raadslid voor het derde jaar op rij op de markt stond. ‘Mijn rol was om mensen informatie over de UWV cliëntenraden te geven en te onderzoeken of ze ons al kenden. Sommige mensen waren niet van ons bestaan op de hoogte en waren er verbaasd over. Als je vertelt wat je doet, dan ontstaat er interesse voor de website en geven ze aan ervaringen en signalen met de raad te willen delen.’

Te weinig privacy

Dat veel organisaties zitten te gillen om vrijwilligers, bleek wel uit de drukte op de markt. ‘Voor de markt in Emmen had UWV haar locatie ter beschikking gesteld, maar we merkten dat de locatie te klein was. Het was doorlopend druk met bezoekers. Er moest zelfs nee verkocht worden aan standhouders’, vertelt Henk. ‘Mensen stonden te dicht op elkaar en konden met elkaars gesprekken meeluisteren’, vult Boubacar aan. Het zou beter zijn als er meer afstand tussen de stands zou zijn, zodat mensen vrij kunnen praten.’ Henk: ‘We nemen dat mee in ons eerstvolgende overleg met de Regiomanager van het Werkplein; er moet voor volgend jaar een andere locatie gezocht worden. Dat zal een uitdaging zijn, want daaraan zijn ook kosten verbonden. Maar cliënten geven duidelijk aan dat ze behoefte hebben aan meer privacy.’

Luchtiger

Ondanks het gebrek aan privacy, waren de bezoekers overwegend positief over de vrijwilligersmarkt. Als eindoordeel gaf geen enkele bezoeker een cijfer lager dan een 5, en sommige bezoekers gaven de dag zelfs een 10. Gemiddeld eindigt de vrijwilligersmarkt daarmee op een 7,5. ‘We zien dat deze markten vaak tussen de 7 en 8 scoren. De vrijwilligersmarkten zijn ook wat luchtiger dan de banenmarkten. Mensen gaan erheen vanuit hun persoonlijke interesse, niet omdat het moet.

In gesprek met cliënten

Niet alleen voor de bezoekers, ook voor de raadsleden zelf is de dag erg leuk en nuttig. Henk: ‘Het onderzoek dat we doen is natuurlijk belangrijk, maar het onderling contact met mensen is ook heel waardevol.’ ‘Het is een goede manier om met cliënten in contact te komen’, vindt Boubacar ook. ‘Als mensen vragen hebben, kunnen we die direct proberen te beantwoorden. En mensen raken zo beter bekend met ons werk. Dat is een van de redenen dat we elk jaar meedoen aan de markt!’