Het Congres Cliëntenparticipatie is van iedereen
Op 23 september was het tijd voor het jaarlijkse congres van alle UWV Cliëntenraden. Met sprekers, workshops, muziek en goede gesprekken. We blikken terug met Adriana Hogendoorn, voorzitter van de Centrale Cliëntenraad en van de Congrescommissie.
Op 21 januari jl. kwam de congrescommissie 2019 voor het eerst bij elkaar. Het klikte gelijk. De daaropvolgende vergaderingen waren leuk en constructief. De evaluatie van het vorig congres (2018) liet zien dat een deel van de deelnemers voor het netwerken komt en dat een ander deel graag inhoudelijk aan de slag wil en het liefst wat wil leren. ‘Het congres 2019 is een mooie mix van beide geworden: een congres voor iedereen’, vertelt Adriana. Er zat slagkr8! in de congrescommissie. ‘Zelfs onze dagvoorzitter kwam uit onze eigen geleding. Yvonne van der Ende van de districtsraad Midden- en Oost-Brabant heeft de dag geweldig gepresenteerd. Het was echt een extra toevoeging dat zij zelf ook cliëntenraadslid is.’
Ervaringsdeskundigheid
Dit jaar stond het congres in het teken van ervaringsdeskundigheid. Een onderwerp dat breed wordt gedragen onder de raadsleden. ‘Afgelopen jaar hebben we alle raadsleden gevraagd welk thema zij belangrijk vonden. Ervaringsdeskundigheid sprong er echt uit.’ Bij verschillende raden staat het thema al op de agenda. ‘Bij de Centrale Cliëntenraad hebben we bezoek gehad uit Nijmegen, waar UWV een pilot met ervaringsdeskundigen is gestart. Daar werkt het: mensen worden beter geholpen.’
In de zorgsector staat ervaringsdeskundigheid al 15 jaar op de agenda en wordt ervaringsdeskundigheid inmiddels op verschillende manieren ingezet. Met het congres Slagkr8! beogen we de dialoog tussen UWV en de 12 cliëntenraden bij UWV een boost te geven. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe dit verder vorm krijgt.
Een lach en een traan
Het was een dag met een lach en een traan, vindt Adriana. ‘De blijdschap van drumband De Schuyltamboers vond ik hartverwarmend. Maar het was niet alleen jolijt, er werd ook dieper over dingen nagedacht – vooral bij het verhaal van Ferry.’
In november 2015 was Ferry Zandvliet aanwezig bij de terroristische aanslag in de Franse concertzaal Bataclan. In detail vertelde hij over het verdere verloop van de avond en de daaropvolgende nacht, zijn route naar herstel van een posttraumatische stress-stoornis, en hoe hij nu als ervaringsdeskundige anderen helpt. ‘Wat hij heeft meegemaakt is vreselijk. Zijn leven is enorm veranderd. Maar daardoor is hij ook op een andere, positievere manier naar het leven gaan kijken en kan hij nu anderen helpen. Zo zie je dat uit iets heel rottigs ook iets heel moois kan groeien.’
Meerwaarde ervaringsdeskundige
In verschillende workshops kregen de raadsleden de kans om zich verder in vormen van ervaringsdeskundigheid te verdiepen. Adriana vertelt over de workshop Reclassering Inforsa en het Forensisch Fact Inforsa, een workshop over de begeleiding van cliënten die door hun verslaving of middelenmisbruik in aanraking komen met politie en Justitie. ‘Als mensen na een gevangenisstraf of opname in een verslavingskliniek weer op straat staan, moeten zij snel geholpen worden om herhaling te voorkomen. Men vervalt anders snel in het oude patroon, zeker omdat inkomen, huisvesting en terugkeer mogelijkheden bij te lange wachttijd dan nog niet ondersteund wordt door hulpverleners. Bij Inforsa Fact wordt de begeleiding van cliënten ook door ervaringsdeskundigen gedaan. Ervaringsdeskundige hebben gelijksoortige ervaringen, dat heeft meerwaarde in het gesprek. Als een ervaringsdeskundige de politie of Justitie adviseert en op deze risico’s wijst, dan kunnen die situaties voorkomen worden.’
Ontmoeten, begrijpen en zien
‘Ik vond het een hele mooie dag. Voor mij is het belangrijkste aan het congres het ontmoeten, elkaar begrijpen en elkaars gezicht zien. Persoonlijk contact.’ Dat het zo’n mooie dag werd, is grotendeels te danken aan de goede samenwerking van de congrescommissie, gelooft Adriana. ‘Die verdient echt een pluim. Het was zo’n leuke en betrokken groep mensen. Maar ook de ondersteuning die we hebben gehad vanuit UWV was heel goed. En ik waardeer het heel erg dat Nathalie van Berkel en Guus van Weelden van de Raad van Bestuur van UWV zelfs dingen hebben verzet om te kunnen komen. Ik stel het zeer op prijs dat ze de cliëntenraden zo serieus nemen.’
En volgend jaar?
‘Het is zo goed gegaan dit jaar, dat ik het volgend jaar graag weer zou doen!’, glundert Adriana. Of ze volgend jaar weer in de congrescommissie zal zitten, is nog even afwachten. Ik ben nu al benieuwd wat het onderwerp van het congres 2020 gaat worden. Heeft u goede ideeën? Geef deze dan via deze link door aan de dichtstbijzijnde cliëntenraad.