Raadslid

Cliëntenraad Noord weet wat er speelt in de regio

21 januari 2020
  • Cliëntenparticipatie
Cliëntenraad Noord weet wat er speelt in de regio

Meer leren over wat er in de regio speelt én invloed uitoefenen op de dienstverlening van UWV. De cliëntenraad Noord doet het in een vruchtbare samenwerking met managers en andere cliëntenraden in de 3 Noordelijke arbeidsmarktregio’s.

Nederland is verdeeld in verschillende arbeidsmarktregio’s. Hier komen de vraag van werkgevers en het aanbod van werkzoekenden bij elkaar. Ook geven gemeenten en UWV de dienstverlening aan werkgevers en werkzoekenden hier vorm Deze regio’s zijn niet altijd hetzelfde als de regio’s die de cliëntenraden representeren. Zo vertegenwoordigt de cliëntenraad Noord cliënten in maar liefst drie arbeidsmarktregio’s: Groningen, Drenthe en Friesland.

In gesprek met de regiomanagers

Geregeld schuiven raadsleden van de cliëntenraad Noord aan bij de overleggen van de arbeidsmarktregio’s. Aldo van den Bos is lid van de cliëntenraad, waar hij de werkgroepen Uitkeren en WERKbedrijf coördineert. ‘Eens in de twee maanden hebben we gesprekken met de regiomanagers’, vertelt hij. ‘Dan horen we over de ontwikkelingen in de verschillende regio’s. We leren meer over hoe beleid wordt geïmplementeerd en we delen ook wat wij zelf opvangen van UWV-cliënten.’ 

Werkgelegenheid is overal een issue

De drie arbeidsmarktregio’s verschillen op onderdelen en qua projecten best veel van elkaar, ziet Aldo. ‘In Friesland zijn ze met heel andere dingen bezig dan in Drenthe. En per regio verschillen de doelgroepen ook, al is werkgelegenheid overal wel een issue.’ 

Kruisbestuiving

Die verschillende doelgroepen zorgen ervoor dat elke arbeidsmarktregio een andere invulling geeft aan haar dienstverlening. ‘Het mooie is dat wij in de verschillende regio’s een kijkje in de keuken kunnen nemen. Zo zien we wat werkt en kunnen we goede initiatieven ook doorspelen. In Friesland en Groningen kunnen we aangeven: we hebben dit gehoord in Drenthe, is dat niet ook iets voor jullie? Zo krijg je kruisbestuiving.’ 

Signalen delen

Daarbij zijn de Regionale Aanspreekpunten, regio-overleggen met afgevaardigden van gemeentelijke cliëntenraden, waar het gaat over veranderingen of signalen over de arbeidsmarkregio, een uitgelezen manier voor de raadsleden om met UWV en de gemeente te delen wat zij horen van cliënten. ‘Verder staan we bijvoorbeeld geregeld op inspiratiebeurzen, vrijwilligersmarkten en netwerkpleinen die in de arbeidsmarktregio’s worden georganiseerd. Dan vragen we cliënten ook altijd naar hun mening over de bijeenkomst. Zo waren we onlangs bij een Inspiratiebeurs in Groningen. Dat was een goed evenement, maar er waren wel veel trappen op de locatie. Relatief veel UWV-cliënten hebben moeite met traplopen, dus dat is een aandachtspunt. Dat koppelen we dan ook terug in het regio-overleg.’

We durven onze nek uit te steken

‘Als cliëntenraadsleden zijn we soms best kritisch. Maar ik vind dat dit ook mag’, lacht Aldo. ‘We zijn er om UWV te helpen cliëntvriendelijker te worden. We denken mee en durven onze nek uit te steken. Dat betekent dat we laten weten wat er niet goed gaat. Maar we zijn ook zeker niet bang om het te benadrukken als iets wel goed gaat. En dat gaat het gelukkig vaak!’