Raadslid

West-Brabant & Zeeland ziet de waarde van persoonlijk contact

13 juli 2021
  • Cliëntenparticipatie
West-Brabant & Zeeland ziet de waarde van persoonlijk contact

Met de huidige versoepelingen komt fysiek vergaderen voor de cliëntenraden steeds dichterbij. Na anderhalf jaar thuiswerken maakt de cliëntenraad West-Brabant & Zeeland de balans op: wat hebben zij geleerd van deze periode?

George van de Poel, voorzitter van de cliëntenraad, stelde in het recent verschenen jaarverslag al: ‘We hebben ons allemaal gerealiseerd hoe belangrijk fysiek contact is, en wat een armoede het is wanneer dat weg is.’ Dit contact is wat veel cliënten doet besluiten om raadslid te worden, gelooft hij. Voor velen is het sociale aspect van het raadswerk immers minstens zo belangrijk als het inhoudelijke. Verplicht moeten thuiswerken veranderde dat onderlinge contact aanzienlijk. ‘Buitenshuis komen, ergens mensen ontmoeten en weer eens andere koffie drinken: dat stuk viel anderhalf jaar lang weg.’  
 
De raad bij elkaar houden 
Om dat gemis op te vangen, ondernamen George en de raadsleden verschillende dingen. Zo werd er een kaartje gestuurd wanneer iemand jarig was. Ook onderling hadden raadsleden contact met elkaar. Daarnaast belde George alle raadsleden regelmatig op.  
 
‘Mensen vonden dat fijn, dat er aandacht voor ze was.’ Ook wanneer een raadslid het moeilijk had of naar het ziekenhuis moest, pakte George de telefoon. ‘Ik markeerde zelfs de dag in mijn agenda dat hij een testuitslag van het ziekenhuis zou krijgen. Dan belde ik op om te vragen hoe het met hem ging. Gewoon, om te laten zien dat er aan hem werd gedacht. Als iemand dat voor mij zou doen, zou ik dat ook fijn vinden.’  
 
Aandacht voor elkaar 
Dat persoonlijke contact, aandacht voor elkaar hebben: dat is het allerbelangrijkste, stelt hij. Elkaar ècht zien. Een e-mail of WhatsApp bericht sturen volstaat dan niet. ‘Als je even belt, kun je doorvragen. Geïnteresseerd zijn in de ander: daar gaat het om. Daar hebben mensen behoefte aan.’   
 
Die aandacht is vaak afwezig bij digitale vergaderingen. Deze zijn formeler en het is er minder gezellig dan wanneer je elkaar ziet. ‘Online hebben we een agenda. Die proberen we zo strak mogelijk te volgen. Terwijl je elkaar bij een fysieke vergadering ook ervoor, tussendoor en erna ziet en spreekt. Als het met iemand niet goed gaat, hoor of zie je dat meteen.’  
 
Waardering voelen 
De cliëntenraad heeft in 2020 geen raadsleden zien vertrekken. Zou het onderlinge contact tussen de raadsleden hieraan hebben bijgedragen? George denkt van wel. ‘Mensen die zich gewaardeerd voelen, gaan niet zomaar weg.’ Dat is dan ook de tip die hij andere raden meegeeft: heb aandacht voor elkaar. Wanneer er digitaal vergaderd moet worden, maar ook zeker wanneer je elkaar weer ziet.  ‘Wees oprecht geïnteresseerd in de ander. Zo laat je de ander voelen dat je het belangrijk vindt dat diegene er is.’  
 
Raadslid worden 
Afsluitend geeft George aan dat West-Brabant en Zeeland op dit moment op zoek is naar nieuwe raadsleden. Komt u de raad versterken? In deze brochure leest u meer over het werk van een cliëntenraadslid. Om lid te worden, kunt u hier het formulier invullen. Dit kan ook wanneer u raadslid wilt worden bij een andere cliëntenraad.