Raadslid

Nieuw Talentperron Groningen: cliëntenraad Noord doet verslag

8 november 2021
  • Cliëntenparticipatie
Nieuw Talentperron Groningen: cliëntenraad Noord doet verslag

Voor de leden van de commissie Uitkeren en WERKbedrijf van de cliëntenraad Noord was het 30 september eindelijk zover.

Toen vond er voor het eerst sinds de start van de pandemie weer fysiek overleg plaats met de rayonmanager van de arbeidsmarktregio’s Drenthe en Groningen. Daarna kregen de raadsleden een rondleiding door het nieuwe Talentperron, dat mensen helpt oriënteren op een baan. Raadslid Tjalling van der Zee vertelt hoe de raadsleden het Talentperron hebben ervaren.

Het Talentperron is bedoeld voor alle mensen uit de arbeidsmarktregio Groningen en Noord-Drenthe die aan het oriënteren zijn op een baan en alles wat daarbij komt kijken. Zoals scholieren die binnenkort een profiel kiezen. Maar ook werkzoekenden en mensen die terug de schoolbanken in willen, kunnen hier terecht. Op het Talentperron kunnen zij ervaren wat er allemaal mogelijk is, en ontdekken wat bij hen past.

De ervaring start met een kaart van de provincie Groningen, die in de grote hal op de vloer ligt. Ook de raadsleden werd gevraagd op hun woonplaats te gaan staan. Daarna vervolgden zij hun weg naar een bord met een horizontale tijdlijn. ‘Deze lijn symboliseert je levensloop,’ vertelt Tjalling. ‘Daar mocht je, geheel vrijblijvend, de hoogte- en dieptepunten uit jouw leven op zetten.’

IJs breken
De gids van het Talentperron ging hierover met de raadsleden in gesprek. Zoals de medewerkers ook met de bezoekers in gesprek gaan over hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. ‘Dit helpt om het ijs te breken.’ Het volgende station is aan de andere kant van het bord. Die kant hangt vol met kartonnen vierkanten. Op elke vierkant staat een competentie. ‘Als je het vierkant eruit haalt, staat er aan de zij- of achterkant wat je met die competenties kan doen. En eventuele banen die ermee te maken hebben.’

Tentoonstelling
Verschillende bestaande sectoren en banen worden in een ander gedeelte van de hal als het ware tentoongesteld. Zo vertelt de ene vitrinekast met daarin een bouwhelm, oorbeschermers en een hamer het verhaal van de bouw. Een andere kast gaat over de zorg. Erbij hangt een QR-code, die op de smartphone een video tevoorschijn tovert. In de video vertelt een professional werkzaam in de desbetreffende sector zijn of haar verhaal. ‘En je kunt zien wat er allemaal, bijvoorbeeld in de bouw, gebeurt.’

Interactief
Die interactiviteit is niet alleen leuk, het is ook nog eens leerzaam. ‘Neem bijvoorbeeld een baan als logistiek medewerker. Dat is meer dan enkel met rommel sjouwen en een pallet inpakken. Het Talentperron maakt tastbaar wat er allemaal bij komt kijken. Dat blijft veel beter hangen.’ De QR-codes noemt Tjalling wel een aandachtspunt. ‘Er zullen mensen zijn die zonder smartphone komen. Of die niet weten hoe je een QR-code scant. Dus als je die niet kunt lezen, valt het in het water.’ Gelukkig liggen er tablets en smartphones op de locatie. Hier kunnen bezoekers gebruik van maken.

Ongedwongen
Met plezier kijkt Tjalling terug op de rondleiding en noemt het Talentperron een leerzaam initiatief. ‘De opzet kwam ongedwongen over.’ Al benadrukt hij wel dat het ook van bezoekers vraagt dat zij zelf actief meedoen. ‘Je moet er als klant wel voor open voor staan. Als je bijvoorbeeld alleen maar roept dat je helemaal niks mag doen, dan werkt het niet. Het Talentperron maakt inzichtelijk wat je eventueel wél kan doen en wat je er dan mee kunt.’

Tjalling raadt andere raadsleden aan om ook een kijkje te gaan nemen. ‘Al kan ik mij voorstellen dat het niet voor iedereen om de hoek is. Maar als je in de gelegenheid bent, ga dan zeker kijken. Als je digitaal vaardig bent, ga in vogelvlucht alles langs en maak daar een film van. Die film kun je naar alle raden sturen zodat iedereen er een beeld bij heeft.’