Anne Flour van Cliëntenraad West-Brabant & Zeeland en Dick Rombout, regiomanager UWV Werkbedrijf Zeeland, onderzochten hoe het proces rondom het werkoriëntatiegesprek na het invullen van de werkverkenner wordt ervaren.
De WIA-regeling houdt de Cliëntenraden en UWV bezig. Met de komst van een ‘activerende’ WGA 80-100, werd het tijd voor een gesprek tussen de Centrale Cliëntenraad en de UWV-divisies. Een unieke samenkomst waarin de Cliëntenraad het voortouw nam.
De Districtscliëntenraad Noord stond met afvaardiging en stand op het speeddate-evenement in Leeuwarden en deed onderzoek naar de klantbeleving. Vooraf managen van verwachtingen blijkt belangrijk.
Na de invoering van de Participatiewet is UWV onder meer begonnen met de herindicatie van mensen met een Wajong-uitkering. De Cliëntenraad Overijssel & Gelderland Noord deed onderzoek naar dit proces.
De cliëntenraad in Limburg bedacht een inwerkprogramma nadat meerdere raadsleden in 2016 na elkaar stopten. Zo wordt voorkomen dat nieuwe raadsleden verdrinken in informatie.