Op het kantoor in Amsterdam test UWV een nieuw klantcentrum, waar cliënten hun verhalen kunnen delen met UWV-medewerkers. De cliëntenraden Noord-Holland Noord en Groot Amsterdam werkten mee aan de test.
In Apeldoorn test UWV één loket, waarachter verschillende UWV-divisies met elkaar samenwerken. Zodat cliënten niet steeds hetzelfde verhaal vertellen én snel duidelijkheid krijgen. De raad Overijssel & Gelderland-Noord was hier nauw bij betrokken.
Voor Henk Abbing, duovoorzitter van de raad Noord, stak er in 2019 één onderwerp ver boven de rest uit. De tekortkomingen van de overdracht van cliënten met een arbeidsbeperking tussen het WERKbedrijf en de gemeente lagen hem na aan het hart.
Eline Troost-Landsman is lid van de cliëntenraad Noord-Holland Noord. Samen met Nicolet Mensink van het redactieoverleg blikt ze terug op het afgelopen jaar en bespreekt ze de plannen voor 2020.
Het was even wennen, maar inmiddels zijn thuiswerken en online vergaderen de nieuwe standaard voor de cliëntenraden. Maar wat betekent de coronaperiode eigenlijk voor de adviseurs van UWV, die de raden ondersteunen?