Met WERKbedrijven probeert UWV haar cliënten aan werk te helpen. Bijvoorbeeld door mee te zoeken naar een geschikte baan of sollicitatietrainingen aan te bieden. Frank Claessens, lid van de Cliëntenraad WBZ, was aanwezig op zo’n WERKbedrijf.
De Cliëntenraad Den Haag & Leiden (DHL) kreeg in 2016 veel nieuwe raadsleden. Om duidelijke afspraken te maken over de rolverdeling binnen de raad, besloten de raadsleden functieprofielen op te stellen.
Elk jaar houdt de Centrale Cliëntenraad een themadag waarbij de raad een organisatie bezoekt die UWV-cliënten ondersteunt. Dit jaar was het thema GGZ en bezochten de raadsleden GGZ inGeest: een instelling voor gespecialiseerde psychiatrische zorg.
Regelmatig monitort de Centrale Cliëntenraad de klachten van de UWV-cliënten. Hiervoor worden vooral social media, journalistieke en actualiteitenprogramma’s in de gaten gehouden. Marlou Opveld, lid van de raad, licht toe hoe dit in zijn werk gaat.
Twee keer per jaar houdt UWV een ondersteunend gesprek met cliënten die sinds 1 januari 2017 in de WIA-WGA 80-100% zitten. UWV bekijkt samen met de arbeidsongeschikte cliënt hoe hij of zij een zinvolle bijdrage kan leveren aan de samenleving.