De april-editie van het UWV Magazine draaide om het UWV Jaarverslag 2016. Niet alleen de Raad van Bestuur besprak daarin de belangrijkste ontwikkelingen van 2016, maar ook Hans van Grieken (voorzitter van de Cliëntenraad) mocht zijn zegje doen:
Elk jaar houdt de Centrale Cliëntenraad een themadag waarbij de raad een organisatie bezoekt die UWV-cliënten ondersteunt. Dit jaar was het thema GGZ en bezochten de raadsleden GGZ inGeest: een instelling voor gespecialiseerde psychiatrische zorg.
Regelmatig monitort de Centrale Cliëntenraad de klachten van de UWV-cliënten. Hiervoor worden vooral social media, journalistieke en actualiteitenprogramma’s in de gaten gehouden. Marlou Opveld, lid van de raad, licht toe hoe dit in zijn werk gaat.
Een aantal keren per jaar houdt UWV zogenoemde spiegelgesprekken. Tijdens deze gesprekken wordt het klantcontact van UWV nauwkeurig bekeken. De cliëntenraden schuiven daarbij aan en zijn betrokken bij de organisatie.
Honderdduizenden cliënten met een WW-uitkering krijgen sinds 1 juli 2015 een te lage werkloosheidsuitkering als gevolg van nieuwe wetgeving. Hoe is de situatie vier maanden nadat de Centrale Cliëntenraad de Tweede Kamercommissie een brief schreef?