Als er één woord is dat naar voren springt in alle artikelen van de diverse raden in het jaarverslag 2021 en dat haast wel vetgedrukt mag worden, dan is het: verbinding.


UWV Cliëntenraad Rijnmond
Over onze raad
Het doel van onze Cliëntenraad Rijnmond is het behartigen van de collectieve belangen van de cliënt van het UWV in deze regio. De cliëntenraad kan het UWV gevraagd of ongevraagd adviseren over het uitvoeringsbeleid en/of de uitvoeringspraktijk. Het in gesprek zijn met de juiste divisie binnen het UWV is hierbij van groot belang.
Meer een meer wordt het begrip cliëntenraad ingevuld door het begrip cliëntenparticipatie. Volgens de definitie van Edelenbos (2000) is cliëntenparticipatie: ‘Het vroegtijdig betrekken van einddoelgroepen bij de vorming van beleid en verbetering van de kwaliteit en welke rol die toebedeeld krijgt, waarbij in openheid en op basis van gelijkwaardigheid en onderling debat problemen in kaart worden gebracht en oplossingen worden verkend die van invloed zijn op het uiteindelijke besluit.’
De bovenstaande definitie stelt hoge eisen aan de wijze waarop cliënten in beleidsontwikkeling worden betrokken om van participatie te kunnen spreken. Om aan de definitie te voldoen, moeten cliënten immers vroegtijdig, in openheid en op basis van gelijkwaardigheid worden betrokken. Daarnaast is er volgens deze definitie pas sprake van cliëntenparticipatie als er problemen in kaart worden gebracht én oplossingen worden verkend. Bovendien stelt de definitie van Edelenbos hogere eisen aan cliëntenparticipatie dan wettelijke kaders van bijvoorbeeld de SUWI-wetgeving.
In 2024 zijn de onderzoeksresultaten van een groot onderzoek naar cliëntenparticipatie binnen het sociaal domein (waaronder het UWV) uitgekomen.
Even heel kort samengevat: de cliëntenraad heeft niet enkel inspraak aan het eind van de beleidscyclus (Wanneer alles al af is) Maar wordt meer en meer betrokken in eerdere stappen van het beleidsproces. (Bijvoorbeeld vooraf, wanneer het conceptplan nog ontwikkeld wordt.)
Wij zien die ontwikkeling positief tegemoet. We merken dat we op sommige terreinen al heel vroeg in het proces betrokken worden, op andere terreinen blijft het nog wat achter maar ook daar is ontwikkeling. Helder is ook dat er wat gevraagd wordt van de capaciteit van de cliëntenraad. Goed geïnformeerd zijn, je kennis en kunde op orde hebben worden meer en meer van belang om gezien te worden als een volwaardige gesprekspartner, hiervoor maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit of dit nu voor- tussen- of aan het eind van het proces zit.
Wanneer je in regio Rijnmond cliënt bent van het UWV, of dat nou via WW, WIA, Wajong of anderszins is, en je als vrijwilliger bij wilt dragen aan een cliëntenraad die volwaardig gesprekspartner van het UWV wil zijn dan nodigen we je van harte uit te klikken op: https://www.clientenraaduwv.nl/raadslid.
Hartelijke groet,
Dirk Jan van Arkel,
Voorzitter cliëntenraad UWV – regio Rijnmond
Nieuws uit de raad
Denk je ook wel eens: UWV moet cliënten beter helpen? Er zijn nu vacatures voor verschillende regionale cliëntenraden.
Herman Onvlee is vanuit de cliëntenraad van Rijnmond actief binnen de werkgroep Samenwerking en Contact. Hoe heeft deze groep het de laatste tijd volgehouden en vooruitgang kunnen boeken?