Raadslid

Informatiefilm hoorzitting bij bezwaar

3 januari 2017
  • Bezwaar & Beroep
  • Cliëntenparticipatie
Informatiefilm hoorzitting bij bezwaar

Klanten die bezwaar aantekenen hebben recht op een hoorzitting. Veel klanten weten echter niet wat zij van een hoorzitting kunnen verwachten.

Om een beter beeld te schetsen van wat klanten kunnen verwachten is op advies en in samenwerking met de Districtscliëntenraad Noord een informatiefilm over de hoorzitting ontwikkeld.

Advies van de Cliëntenraad Noord

De Cliëntenraad Noord adviseerde de afdeling Bezwaar & Beroep Noord om een informatiefilm te maken over de hoorzitting. Een informatiefilm is een geschikt middel om een beleving weer te geven en de kennis bij klanten te verhogen. De film laat zien hoe de klant een hoorzitting ervaart. Duidelijk wordt dat een hoorzitting een recht is en geen plicht, dat het plaatsvindt in een UWV-kantoor en niet in een rechtbank en dat het ‘gewoon’ een gesprek is waarin de klant het bezwaar kan toelichten. Gedurende het gehele ontwikkelproces gaf de Cliëntenraad waardevolle feedback en adviezen. Voor meer informatie zie het vorige artikel: Succesvolle samenwerking tussen Cliëntenraad Noord en afdeling Bezwaar & Beroep Noord.

Hoorzitting

De hoorzitting helpt UWV om meer informatie over het bezwaar van de klant te krijgen. Tijdens de hoorzitting wordt naar de beleving en naar de argumenten van de klant geluisterd. Belangrijk voordeel is dat de klant in een persoonlijk gesprek uitleg krijgt en dat verhoogt de acceptatie van de uitkomst.

Informatie eenvoudig te vinden

Ook de informatie over de hoorzitting op UWV.nl is aangepast. De informatie is uitgebreider, aanvullend op de hoorzitting en makkelijker vindbaar. De film en andere informatie is bereikbaar via www.uwv.nl/hoorzitting.