Raadslid

‘We zoeken nu uit wat de cliëntenraden nodig hebben in het nieuwe normaal’

2 september 2020
  • Cliëntenparticipatie
‘We zoeken nu uit wat de cliëntenraden nodig hebben in het nieuwe normaal’

Het was even wennen, maar inmiddels zijn thuiswerken en online vergaderen de nieuwe standaard voor de cliëntenraden. Maar wat betekent de coronaperiode eigenlijk voor de adviseurs van UWV, die de raden ondersteunen?

Iedere cliëntenraad wordt ondersteund door een adviseur van de afdeling cliëntenparticipatie van UWV. Net als dat de cliëntenraden een schakel zijn tussen cliënten en UWV, zijn de adviseurs een schakel tussen de raden en UWV. De adviseurs helpen de raadsleden bijvoorbeeld contacten te leggen binnen UWV.

Door de uitbraak van het coronavirus kreeg UWV het heel druk met aanvragen van werkgevers die omzetverlies leden, mensen die hun baan waren kwijtgeraakt en zzp’ers die hun inkomsten zagen teruglopen. Hoe hebben de adviseurs deze periode beleefd? En hoe was het voor hen om in deze tijden samen te werken met de cliëntenraden? We vragen het Peter Raijmann, adviseur van de raden Gelderland Midden & Zuid en Overijssel & Gelderland Noord, en manager cliëntenparticipatie Nynke Meeuwissen.

Hoe hebben jullie de coronaperiode beleefd?

Nynke: ‘De start vond ik onwerkelijk. Opeens was het zo dichtbij. Dat hield me de eerste weken veel bezig, ik maakte me zorgen om de mensen om me heen. Maar al snel merkte ik dat iedereen heel flexibel is, ook qua werk.’

Peter: ‘Ik werk al 32 jaar bij UWV, waarvan 11 jaar voor de afdeling Cliëntenparticipatie, maar ik had nog nooit meegemaakt dat de werkzaamheden voor de cliëntenraden nagenoeg stil kwamen te liggen. Het was een bijzonder moment. Ik was al wel gewend om af en toe thuis te werken, maar hele dagen thuiszitten was wel een overgang.’

Hoe hebben jullie de draad weer opgepakt?

Nynke: ‘Als team adviseurs hebben we meteen veel contact gehad om erachter te komen hoe het met elkaar en met de raadsleden ging. Veel mensen maakten zich zorgen en hadden tijd en energie voor zichzelf nodig. Als raadslid moet je veel informatie en signalen ophalen en vergaderen. Dat was even lastig. We dachten wel direct na over hoe we contact konden houden. We wilden de raden op de hoogte houden van de ontwikkelingen bij UWV in deze crisis. Daarom hebben we de raadsleden via de website van de cliëntenraden wekelijks updates gegeven over de ontwikkeling van de dienstverlening van UWV in coronatijd. De voorzitters van de cliëntenraden hebben ook twee keer online vergaderd om de nieuwe situatie te bespreken en elkaar op de hoogte te houden. ’

Wat waren die ontwikkelingen bij UWV?

Nynke: ‘UWV is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de NOW-regeling. Die regeling is bedoeld voor werkgevers die als gevolg van het coronavirus veel omzetverlies leden. Zij moesten snel geholpen worden, zodat zij hun werknemers konden blijven betalen. Er werd binnen UWV toen een oproep gedaan om aan het werk te gaan als klantadviseur. Klantadviseurs staan mensen te woord aan de telefoon, en daar waren er veel van nodig. Ik heb die oproep in mijn team gedaan en heb mezelf ook aangemeld. Ik wilde graag iets nuttigs doen. En je leert ook veel over hoe het werkt bij UWV en wat er leeft onder cliënten.’

Peter: ‘Ik heb me toen ook opgegeven. Ik wilde graag een bijdrage leveren aan UWV, er waren immers handjes nodig.’

Hoe is het contact met de cliëntenraden in die tijd verlopen?

Peter: ‘In eerste instantie ging dat vooral telefonisch. Ik sprak wekelijks raadsleden en agendacommissies. Op een gegeven moment gingen we met Microsoft Teams werken. Ik heb raadsleden daar een-op-een mee geholpen. De online vergaderingen werkten vervolgens perfect, al was het natuurlijk wel onwennig in het begin.’

Konden de raden in deze tijd hun werk weer goed oppakken?

Peter: ‘In eerste instantie zijn we vooral gaan vergaderen om elkaar weer te spreken. Maar langzaamaan werden de normale zaken ook weer opgepakt. We hadden in Gelderland Midden & Zuid bijvoorbeeld nog een onderzoek liggen, dat gaan we binnenkort met het management bespreken. Een van de belangrijkste dingen voor de raden is het contact met cliënten. Normaal doen ze dat op kantoor, maar dat kan nu niet. Als je wilt weten wat er speelt, moet je harder je best doen dat te achterhalen. Online komen er niet zoveel signalen binnen, maar er speelt van alles. Je moet cliënten gaan opzoeken. De raden krijgen nu wel veel info vanuit UWV, maar dat is toch wat eenzijdig.’

Nynke: ‘Ik hoop dat de raden in deze nieuwe werkelijkheid hun taken weer goed kunnen oppakken. De meeste raden doen dat al. Sommige raden zeiden in het begin: wij maken even pas op de plaats, want UWV heeft andere zaken aan het hoofd. Dat was in het begin, maar nu hoeft dat niet meer.’

Hoe ondersteunt UWV de raden nu?

Nynke: ‘Wij zijn nu aan het uitzoeken wat een cliëntenraad nodig heeft om in dit nieuwe normaal goed te kunnen functioneren. We kijken bijvoorbeeld naar scholing. Fysiek is het nu lastig om bij elkaar te komen, maar scholing kan ook online.’

Peter: ‘Begin oktober organiseren we samen met trainingsbureau RadarVertige een webinar voor de raadsleden om meer informatie te delen over bijvoorbeeld online vergadermogelijkheden, maar ook over de andere scholingsmogelijkheden. Daarmee willen we er ook achter komen wat de raden nodig hebben om toch hun werk zo goed mogelijk te doen. Waarin kunnen wij hun ondersteunen? Dat gaan we uitzoeken.’

Benieuwd hoe de cliëntenraden hun werk voortzetten in de coronacrisis? Lees hier onze interviews met de raden Overijssel & Gelderland Noord, en Noord en Noord-Holland Noord.