Raadslid

Gezocht: nieuwe raadsleden!

13 oktober 2020
  • Cliëntenparticipatie
Gezocht: nieuwe raadsleden!

Misschien heeft u de oproepen al eens voorbij zien komen: veel UWV cliëntenraden zoeken op dit moment nieuwe raadsleden. Maar wat doen de cliëntenraden eigenlijk? En wat bereiken ze zoal?

De UWV Cliëntenraden vertegenwoordigen alle cliënten van UWV: iedereen met een uitkering (zoals WW, WIA, WAO, Wajong, Ziektewet) of voorziening (bijvoorbeeld een vervoersvoorziening of een jobcoach) en iedereen die als werkzoekende staat ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf. De raadsleden hebben direct contact met cliënten en met medewerkers en managers van UWV. Daardoor kunnen ze goed inschatten waar de belangrijkste knelpunten in de uitvoering liggen. Ze denken gevraagd en ongevraagd mee met UWV en geven advies.

Met welke onderwerpen houden de cliëntenraden zich zoal mee bezig? En wat bereikten ze de afgelopen tijd? We zetten een aantal hoogtepunten op een rijtje. Bent u enthousiast geworden en wilt u ook helpen de dienstverlening van UWV te verbeteren? Solliciteer dan op een van de openstaande vacatures!

Den Haag & Leiden

De cliëntenraad Den Haag & Leiden houdt goed in de gaten wat er allemaal gebeurt rondom de coronacrisis. Raadslid Michel Mulder: ‘UWV krijgt een grote taak op haar bord geschoven en wij zijn erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Als raad hebben wij daarin niet alleen een controlerende, maar ook een sterk stimulerende rol. Wij zien het hierbij als onze taak om signalen vanuit de achterban en de maatschappij op te vangen en door te spelen naar UWV.’

Gelderland Midden & Zuid

Vorig jaar nam de cliëntenraad Gelderland Midden & Zuid op het UWV-kantoor enquêtes af bij cliënten die een afspraak met een verzekeringsarts hadden. De raad wilde weten hoe cliënten UWV ervaren en rapporteerde de resultaten aan UWV. In het jaarverslag 2019 van de cliëntenraden vertelt een raadslid: ‘Uit de resultaten bleek dat veel cliënten stress ervaren voorafgaand aan een gesprek. UWV stelt het rapport erg op prijs en neemt ons ook serieus. De eerste successen zijn al behaald. Zo bleek bijvoorbeeld dat veel mensen niet wisten waar de rode knop, die de deur opent, bij de ingang van het UWV-kantoor in Arnhem voor diende. Die is nu vervangen voor een invalideknop waarmee een aparte deur naast de draaideur open gaat.’

Groot Amsterdam

In Groot Amsterdam zijn de raadsleden behoorlijk daadkrachtig. In 2019 zetten ze zich bijvoorbeeld in om de folderrekken terug te krijgen op de Werkpleinen. De informatie uit de folders was alleen nog online te vinden. Maar veel cliënten waren daar niet blij mee, concludeerde Groot Amsterdam uit interviews met cliënten op de Werkpleinen. Mensen vonden een papieren folder prettiger en voor digibeten was het lastig om informatie online te vinden. Groot Amsterdam adviseerde de locatiemanager dan ook om de folderrekken terug te plaatsen.

Limburg

De cliëntenraad Limburg was afgelopen jaar betrokken bij de oprichting van een succesvolle werkgroep om UWV-cliënten beter op de hoogte te stellen van minimaregelingen. Daarmee won de raad onlangs zelfs de Cliënt in Beeldprijs. Volgens voorzitter Pim van Zanten zijn de goede relaties met UWV het geheim achter het succes van Limburg: ‘Van begin af aan heb ik benadrukt hoe belangrijk het is om samen door één deur te kunnen en respect te hebben voor elkaars standpunt.’ 

Midden- en Oost-Brabant

De raadsleden van Midden- en Oost-Brabant zijn regelmatig te vinden bij voorlichtingen over WIA, WW of Wajong, gaan naar een workshop of bezoeken een vacaturecafé. Om erachter te komen wat er bij cliënten speelt, maar vooral ook om te zien hoe deze bijeenkomsten voor cliënten zo nuttig en prettig mogelijk gemaakt kunnen worden. Wat ze zien en meemaken, schrijven ze op in een belevingsverslag: een kort verhaal waarin is samengevat hoe het raadslid de bijeenkomst heeft ervaren. Deze verslagen worden door de regionale managers en adviseurs gelezen. Zo werkt de raad samen met UWV om de dienstverlening naar cliënten toe te verbeteren.

Noord

‘Juist in deze tijd is het extra belangrijk dat UWV zich richt op goede klantenservice’, vindt Nico Smits, voorzitter van de cliëntenraad Noord. Dit jaar dacht de cliëntenraad Noord al mee over de nieuwe inrichting van het UWV-pand in Groningen. En ook over de verbouwing van het UWV-pand in Emmen geeft Noord advies. Bovendien werkt de raad mee aan een onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen naar hoe de dienstverlening van UWV beter kan aansluiten op de vaardigheden van cliënten.

Noord-Holland Noord

Afgelopen jaar wilden de raadsleden van Noord-Holland Noord graag meer weten over hoe cliënten de dienstverlening bij UWV ervaren. Bij de Werkpleinen in Zaandam, Haarlem en Alkmaar gingen ze in gesprek met cliënten. ‘Iets dat in veel gesprekken naar voren kwam, is dat het voor niemand goed werkt als je steeds iemand anders tegenover je hebt zitten. Je moet dan telkens opnieuw je verhaal vertellen en je krijgt ook regelmatig andere reacties en adviezen’, vertelt raadslid Eline Troost-Landsman. Van de resultaten maakten de raadsleden een verslag, dat ze deelden met de regiomanagers van UWV.

Overijssel & Gelderland Noord

Eén loket waarachter verschillende divisies direct met elkaar kunnen schakelen. Zodat de klant zich gehoord voelt, niet tien keer hetzelfde verhaal hoeft te vertellen én snel duidelijkheid krijgt. UWV test dit idee met de Expeditie in Apeldoorn, en de raad Overijssel & Gelderland-Noord was daar nauw bij betrokken. Voorzitter Jan Taco Bosma: ‘Je ziet hoe op UWV-kantoren divisies langs elkaar heen werken en welke consequenties dat heeft voor cliënten. Ik vind het daarom ontzettend belangrijk dat er een betere samenwerking tot stand komt tussen de divisies, zodat de cliënt hier de vruchten van plukt.’

Rijnmond

De meeste cliëntenraden werken met gespecialiseerde commissies. Die commissies houden zich bezig met één thema, zoals Sociaal Medische Zaken of Klant & Service. In 2018 besloot Rijnmond het anders te doen. Daar werken nu 12 alleskunners aan de verbetering van de dienstverlening van UWV. Ieder raadslid houdt zich bezig met alle thema’s. Met succes, blijkt uit de evaluatie die de raad eind 2019 hield. In het jaarverslag 2019 van de cliëntenraden vertelde raadslid Kees Barels: ‘We behandelen nu alles plenair, met de volledige raad. Iedereen hoort hoe het ervoor staat. Daardoor kunnen we ons werk beter doen: samen weten we meer.’

Utrecht & Flevoland

De raadsleden van Utrecht & Flevoland zijn al drie jaar lang actief op het WERKbedrijf, waar ze cliënten interviewen over hun ervaringen met UWV. Regelmatig spreken ze de vestigingsmanager van het Werkbedrijf, om hun bevindingen te bespreken. Onlangs deelden de raadsleden op onze website de belangrijkste lessen en bevindingen uit de gesprekken op het WERKbedrijf.

West-Brabant & Zeeland

In West-Brabant & Zeeland proberen de raadsleden persoonlijke contact te zoeken met cliënten. Ze zijn bijvoorbeeld vaak aanwezig bij activiteiten die worden georganiseerd door UWV, normaal gesproken zijn die op kantoor van UWV, maar tegenwoordig ook vaak online. De signalen die de raadsleden van cliënten binnenkrijgen, koppelen ze terug aan UWV, en waar nodig dient de raad gevraagd of ongevraagd advies in.

Centrale cliëntenraad

Op landelijk niveau houdt de centrale cliëntenraad zich bezig met zaken die veel UWV-cliënten raken. Eén zo’n zaak is de procedure rondom de op een onjuiste manier uitgevoerde arbeidsongeschiktheidskeuringen, door een landelijk werkend team in UWV Noord (OTN). Hierdoor moesten dossiers van bijna 2000 mensen opnieuw worden beoordeeld. Van een deel van deze mensen is de uitkering na herbeoordeling verlaagd of zelfs helemaal stopgezet. Onlangs besloot de centrale cliëntenraad om hierover een juridisch traject in te gaan. Voorzitter Frens Lemeer: ‘Wij vinden dat in de afhandeling van deze zaak veel te weinig wordt gekeken naar de gedupeerden. En de centrale cliëntenraad strijdt voor het collectieve belang.’

Word ook raadslid!

Ook invloed uitoefenen op de dienstverlening van UWV? Word raadslid! Bekijk hier welke vacatures er bij de raad in uw regio openstaan. Eerst meer weten over wat het precies inhoudt om raadslid te zijn, of welke resultaten de Cliëntenraad de afgelopen tijd heeft bereikt? Bekijk dan het online jaarverslag.

Meer inhoudelijke informatie over de Cliëntenraad leest u in deze brochure of in de regeling cliëntenparticipatie.

Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger